Tuesday, January 02, 2007

Van Hong Kong naar het grote China

Morgen begint het grote avontuur, dan reis ik af naar China. Van 3 januarie tot en met 27 januarie ben ik op reis in China. Morgen vertrek ik met de trein naar Shenzhen, een stad zeer dichtbij Hong Kong om vanuit daar verder te reizen. Ik ga zoveel mogelijk reizen met de trein, het goedkoopste, veiligste en waarschijnlijk ook leukste vervoersmiddel in China. Ik verheug me op de landschappen die aan me voorbij gaan trekken. Mijn plan is om van Shenzhen naar Guilin te reizen, daar is een prachtig karstlandschap, in de regio (Yongshuan, Long Shen) wil ik ongeveer een week blijven. Dan zal ik verder trekken naar Chonqing, een van de grootste steden in China, om vanuit daar een boottocht te maken op de Yangzte River, naar de Three Gorges Dam (de drie kloven dam). Daarna ga ik naar Xian, met een oude stadswal en het terracotta leger in de buurt. Om daarna af te reizen naar Pingyao, een oude kleine stad. Daarna door naar het grote Beijing. Om daar rond te fietsen, de muur te beklimmen, Tianmen Square onveilig te maken en wat al niet meer. In Beijing wil ik ongeveer een week blijven. Vanuit Beijing vertrek ik naar Shanghai voor een paar dagen. En dan zit het erop, met de trein terug naar Hong Kong. Drie dagen in Hong Kong afscheid nemen van vrienden en de stad en dan terug naar Nederland. 31 Januarie vlieg ik terug. Maar eerst vertrekken morgen, ik ben benieuwd wat er allemaal op me af gaat komen. Ik hoop niet teveel lost in translation ervaringen mee te maken, ik ben in ieder geval wel gewapend met een handgemaakte woordenlijst! Spannend is het natuurlijk wel zo'n reis, maar mijn nieuwsgierigheid overwint. Ik zal proberen jullie via mijn blog op de hoogte houden.

Ps. Reacties lees ik met veel plezier, dus aarzel niet en post die comment.

3 comments:

Anonymous said...

Happy New Year Jang Kong! Wat een super verhalen en nu een reis door chinezen land, wauw goed begin van het nieuwe jaar. Plezier int grooooote China, keep us posted!!
Greetz Marsjanne

Anonymous said...

Ik zou zeggen, kijk je ogen uit. Ik hoop dat ik veel van je avonturen kan volgen.
Wist je trouwens al dat hier ook een paar mensen uit Hong Kong zitten. Gek he? Een meisje had de skyline vanaf de haven getekend, ik herkende het meteen.
Goede reis
Marlise

Anonymous said...

heb net nog eens op m'n gemak jouw Chinaverslag gelezen.Geweldige verhalen Jan.De verhalen van de rochels en 't sanitair lees ik zeer snel, omdat ik daar spontane braakneigingen bij krijg.Maar verder is het een lust om je verslag te lezen.
Ans