Saturday, January 06, 2007

Shenzhen, Guilin, Yuangsho

Ik zit nu in een internetcafe in Yuangsho een dorp in mainland China, de youthhostel is gelegen aan de 'western street'. Ja heel veel winkels en eetgelegenheden voor westerse toeristen. Desalniettemin is de omgeving hier geweldig. Gisteren heb ik van Guilin naar Xinping een boottocht gemaakt van een paar uur. We vaarden door een prachtig karstlandschap, met aparte bergen en vlak land ertussen. Vandaag heb ik met Bertrand (fransman, die erg gecharmeerd is van de Chinese keuken) , Pieter (oostenrijker, en een typische houdt van bier, eet vooral vlees, en praat als een bevelhebber (shit komt hij net achter me staan)), Amy (een meisje uit Shanghai die in haar thuisland reist, het is er natuurlijjk groot genoeg voor) en nog een frans koppel. Kortom een internationaal gezelschap dat door het Chinese platteland fietste. Het was echt geweldig om de boeren op het land te zien werken, de kleine dorpen met de kinderen op straat te zien en dat allemaal temidden van een werkelijk fantastisch landschap. Ik had het gevoel dat ik elk moment wel af kon stappen om een foto te maken.

Maar hoe ben ik eigenlijk in Yuangsho gekomen. Welnu woensdag ben ik vanuit Hong Kong vertrokken naar Shenzhen om vanuit de daar de nacht/slaap trein te nemen naar Guilin. Ik vetrok 18.00 uur en kwam de volgende dag om 10.00 uur aan. De trein was een leuke ervaring, ik zat in een coupe met een Chinese familie die terugkwam van een bruiloft. Dus oma, vader en moeder en broer en zus in een coupe met een Nederlandse (Brabantse) reiziger, de zus kon een beetje engels. Het was leuk om met haar te praten, en om terug te glimlachen naar de mooie oude oma. Ze deelde met mij hun pistachenoten en hazelnoten dus ik was volkomen geaccepteerd.

Toen ik Guilin aankwam op het station, na trouwens een vrij goede nachtrust voor een treinrit (ik verbleef nog wel op de zogenaamde 'hard sleeper'), zag ik twee HKU studenten op het stationsplein staan, Bertrand(ken ik van het voetballen aan de HKU) en Pieter, met hun tweeen heb ik de laatste paar dagen opgetrokken. In Guilin hebben we in de stad rondgefietst, wat opzich al een avontuur was, zoals jullie misschien al weten is het Chinese verkeer iets flexibeler dan het Nederlandse. We hebben twee toeristische attracties bezocht die verder eigenlijk niet de moeite waard waren. Wel leuk was de man die op ons af kwam fietsen en ons door de stad geleid heeft, hij kon vrij goed Engels. Achteraf bleek natuurlijk dat de beste man provisie kreeg van de parken of restaurants waar hij ons naar toe bracht. Alleen in de restaurants zijn we niet ingetrapt, als echte Hollanders hebben we eerst het menu gecheckt voor de prijzen, toen het te duur was hebben we dat duidelijk gemaakt. Toen bracht hij ons naar een ander restaurant, wat eigenlijk even duur was, dus wij weer: het is te duur!. Aij, dat viel niet zo goed bij hem, een beetje gefrustreerd heeft hij ons toen naar een lokaal zeer zeer goedkoop eettentje gebracht (hij dacht natuurlijk, als ze zo graag goedkoop willen, dan ook echt het goedkoopste wat er is, we waren uiteindelijk 50 eurocent kwijt voor een hele maaltijd!) en ons daarna meteen verlaten. Ook nog een paar leuke Australiers ontmoet, van een van die gasten heb ik een aantal tips gekregen voor mijn verblijf in Xian, hij had daar namelijk les gegeven voor twee maanden.

Al met al bevalt het reizen tot nu toe erg goed. Morgen vertrekken we naar Long Shi, om de rijsterassen te bezichtigen en daar te verblijven in een klein plattelandsdorpje. Dan gaan hun naar het zuiden en ik naar het noorden. Brrrr het gaat nog kouder worden brrrr...
Later meer.

gegroet
Jangkong

3 comments:

Anonymous said...

heej jan,

klinkt allemaal echt supergaaf.
ik moet meteen denken aan het programma "de mol", het laatste seizoen. daarin gingen ze ook fietsen door zo'n landschap dat jij beschrijft. ik hoop dat je vaak bent gestopt om mooie foto's te maken, kijk er erg naar uit om ze te zien.

x mirte

Anonymous said...

echt te gek jan... ben net zoals bovenstaande errug benieuwd naar de fotos...
Veel plezier op de fiets!

Anonymous said...

Wat leuk dat ze hun eten deelden. Had jij ook iets om terug te delen?

Marlise